Non Omnis Moriar

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Σκηνή 1
Εξωτερικό Ημερήσιο, Εργοστάσιο Χαλυβουργίας Ασπροπύργου
Πλάνο πρώτο
Αυλή Εργοστασίου Γενικό
Συνελευση. Εργατες μαζεμένοι κάτω από το υπόστεγο συζητούν, τα χέρια στις τσέπες να ζεσταθουν, τσιγαρα που καίνε τα δάχτυλα ,σιωπή να ακουστεί εκείνος που μιλάει
Πλάνο δεύτερο
Αμερικαίν
Μιλάει ένας Εργάτης .»Εγώ λοιπόν προτείνω να μπούμε μέσα κι ας έρθει η σειρά ποιανού είναι να απολυθεί »
Σκηνή 2
Εξωτερικό Ημερήσιο. Εργοστάσιο Χαλυβουργίας Ασπροπύργου
Γενικό
Εργάτες μαζεμένοι στην πύλη ,η απεργοσπάστρια ανεβασμένη στο πεζούλι ρητορεύει επιθετικά «Παιδάκι μου δικαίωμα στην απεργία υπάρχει ; Δικαίωμα στην εργασία υπάρχει.Το ξέρεις αυτό;»
Μαύρη Οθόνη Fade In Μουσική Υπεραστικοί – Έτσι κι αλλιώς

Non Omnis Moriar,το ντοκυμαντέρ για την απεργία της Ελληνικής Χαλυβουργίας .Αυτό το σενάριο γραφόταν επί 272 μέρες απεργίας από τους πραγματικούς σεναριογράφους της ιστορίας της τάξης μας ,τους εργάτες . Σ’άυτο το σενάριο δεν θα βρείτε στημένα πλάνα ,ούτε βαμμένους ηθοποιούς, ούτε περισπούδαστες ατάκες .Οι ήρωες της ταινίας δεν ήταν πλασμένοι για να συγκινήσουν το κοινό, οι ήρωες της ταινίας έγιναν πραγματικοί Ήρωες  μέσα από το πάθος τους για τη ζωή ,την αγωνία τους για την επιβίωση και την ταξική τους συνείδηση που έμελλε να εμπνεύσουν χιλιάδες άλλους μικρούς καθημερινούς ήρωες για τους  αγώνες που μέλλονται να ‘ρθουν .Οι Χαλυβουργοί έδειξαν καλύτερα απ τον πιο σπουδαίο γραφιά της τέχνης σε όλους μας ότι Νικητής είναι εκείνος που παλεύει και δεν σκύβει το κεφάλι. Αυτό το σενάριο είναι η αρχή της Ουτοπίας που όλοι διεκδικούμε ,το σπάσιμο του φόβου ,η συνειδητοποίηση της πλευράς που ανήκουμε, ο ξεσηκωμός και η οργάνωση της πάλης μας εναντία στην εκμετάλλευση. Αυτό το σενάριο είναι αυτό που καλούμαστε να γράψουμε όλοι.

 

 

Μιά κουβέντα με την Θεοδοσία Γραμματικού

Πως επέλεξες τον τίτλο της ταινίας ;
Ο τίτλος ήταν ένα από τα πράγματα που με δυσκόλεψε αρκετά. Τι τίτλος θα άρμοζε σε έναν τέτοιο αγώνα; Ο καιρός πέρναγε και έπρεπε να βρω επιτέλους τον τίτλο. Έτσι μαζεύτηκε η ομάδα και αρχίσαμε να λέμε διάφορες προτάσεις και με τα πολλά και με τα λίγα καταλήξαμε στο «Non Omnis Moriar», μια λατινική έκφραση από τις «Ωδές» του Οράτιου. Ήταν ακριβώς αυτό που ταίριαζε μιας και το «Non Omnis Moriar», σημαίνει δεν θα πεθάνω ολάκερος, κάτι θα μείνει από εμένα, κάτι που πιστεύουμε ότι εξέφραζε καλύτερα αυτό που ειπώνεται μέσα από την ταινία.

Πιο ανθεκτικό κι από μπρούντζο ένα μνημείο τέλειωσα
Πιο ψηλό κι απ’ τον βασιλικό τόπο των πυραμίδων
που ούτε οι μπόρες, ούτε ο βόρειος άνεμος
δεν μπορούν να φθείρουν, ούτε η ατέλειωτη
αλυσίδα των ετών και το φευγιό του χρόνου
Δεν θα πεθάνω ολάκερος, κι ένα μεγάλο μου κομμάτι τον τάφο θα ξεφύγει.
Διαρκώς μες στα μελλούμενα η δόξα μου εκ νέου θα θεριεύει.  Οράτιος, Ωδές, Βιβλίο ΙΙΙ

Πως σκέφτηκες να κάνεις ντοκυμαντέρ για την απεργία της Χαλυβουργίας;
Η απεργία των χαλυβουργών είχε γίνει γνωστή από τις πρώτες κιόλας μέρες. Η συνεχόμενη απεργία δεν ήταν κάτι που συνηθιζόταν και μέσα από τις ανακοινώσεις τους φαινόταν το πείσμα, ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ ΑΠΟΛΥΜΕΝΟΙ. Η αλληλεγγύη στο συνάδερφο που έχασε τη δουλειά του. Συζητώντας σε μια παρέα για την απεργία, καταλήξαμε το πόσο σημαντικό ήταν να κατέβει κάποιος να το κινηματογραφήσει. Δεν το σκέφτηκα και πολύ και λέω, αύριο κατεβαίνω στο εργοστάσιο. Και κάπως έτσι την 20η ημέρα, αφού συνεννοήθηκα με κάποιους που γνώριζαν ήδη τους χαλυβουργούς, για να μην με νομίσουν για χαφιέ του Μάνεση, κατέβηκα στο εργοστάσιο. Στην αρχή, επειδή δεν ήξερα πόσες μέρες θα κρατήσει, τράβαγα συνέχεια με τη σκέψη μιας απλής συρραφής, για ένα μικρού μήκους ντοκιμαντέρ. Όσο ο καιρός πέρναγε τα σχέδια άλλαξαν, τόσο στη δομή του ντοκιμαντέρ, όσο και η διάρκεια του.

Τι δυσκολίες συνάντησες στα γυρίσματα;
Ήταν πολύ λίγες. Η κύρια και βασική το οικονομικό. Μια ανεξάρτητη παραγωγή, από μια κολεκτίβα που προσπαθεί με τα λίγα μέσα που έχει να κάνει ταινίες. Πόσο ήθελα σε κάποιες στιγμές να είχα και άλλους φακούς. Όταν όμως είχες την αγάπη των χαλυβουργών και αισθανόσουν πλέον κομμάτι αυτής της διαδικασίας, της απεργίας οι δυσκολίες μειωνόντουσαν.

Πως σε αντιμετώπισαν οι χαλυβουργοί;
Όπως προείπα οι χαλυβουργοί από την πρώτη μέρα κιόλας με «αγκάλιασαν». Χάρηκαν ότι είναι κάποιος εκεί μαζί τους και καταγράφει την αλήθεια. Μοιραστήκαμε πολλές στιγμές μαζί αγωνίες, χαρές, νεύρα και τους ευχαριστώ που με δέχτηκαν, που δέχτηκαν να τους κινηματογραφώ. Πολλές φορές άφηνα την κάμερα και άκουγα τις ιστορίες τους. Με το πέρας του καιρού ήμασταν σαν μια οικογένεια. Με άλλους πιο πολύ, με άλλους πιο λίγο. Η βοήθεια τους ήταν πολύτιμη. Όταν περνάω μπροστά από την πύλη της Χαλυβουργίας, σκέφτομαι τις στιγμές που περάσαμε μαζί. Και τώρα που το ντοκυμαντέρ τελείωσε, κάποιοι χαλυβουργοί δεν είναι εδώ μαζί μας, άλλα για όποιον τους γνώρισε θα είναι πάντα εδώ.

Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σου, οι σημαντικότερες στιγμές της απεργίας, όπως τη βίωσες;
Όλη η απεργία. Κάθε μέρα που πέρναγε ήταν κάτι το διαφορετικό, ακόμα και τις στιγμές που δεν είχε κάποια εκδήλωση, εξόρμηση, πορεία κ.α.. Γιατί κάθε μέρα υπήρχε ο απολογισμός της προηγούμενης και ο σχεδιασμός της επόμενης. Ο κόσμος που κατέβαινε κάθε μέρα για να αφήσει αλληλεγγύη για να καθήσει μαζί με τους χαλυβουργούς και να συζητήσει. Τα σωματεία, οι φορείς που ερχόντουσαν μαζικά για να εκφράσουν την αλληλεγγύη. Οι ζωγραφιές των μικρών παιδιών που κοσμούσαν την πύλη. Τα ίδια τα παιδιά που κατέβαιναν και συμπαραστέκονταν στους απεργούς. Το ταξίδι μου μαζί τους στο Βόλο. Μπροστά στα υπουργεία, στην Κηφισιά, στην Ελευσίνα. Δυο στιγμές ίσως θεωρώ πιο σημαντικές, όταν κάποιοι απεργοί πέρασαν με τη μεριά των απεργοσπαστών και όταν ήρθαν τα ΜΑΤ.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

Ποιοι σε βοήθησαν στη δημιουργία της ταινίας;
Για να πραγματοποιηθεί αυτή η ταινία βοήθησαν πάρα πολύ, με μεράκι, με θυσίες, αλλά με πείσμα ότι αυτή η ταινία πρέπει να γίνει. Φυσικά τα παιδιά που είναι στην κολεκτίβα «Λοκομοτίβα», που μαζί τρέξαμε για αρκετά πράγματα και ακόμα τρέχουμε. Η τηλεόραση του 902 που μου παραχώρησε ένα μεγάλο υλικό από το αρχείο που είχε από την απεργία. Ο Φώτης Μιχαλόπουλος, που ξημεροβραδιάστηκε για να τελειώσει τα κείμενα του ντοκιμαντέρ και που δάνεισε και τη φωνή του για το σπικάζ. Στο σπικάζ βοήθησε και μια νέα ηθοποιός η Ελίνα Καπετάνου.
Τον καιρό της απεργίας η «Τέχνη Εν Κινήσει», είχαν δημιουργήσει έναν δίσκο με αφορμή τον αγώνα των Χαλυβουργών που λεγόταν «Μέρες από ατσάλι», το οποίο άκουγα αρκετά συχνά και θεώρησα ότι θα ήταν η καλύτερη μουσική που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για το ντοκιμαντέρ. Έτσι μας παραχώρησαν τρία από τα εννιά τραγούδια του δίσκου. Το “The story you told” από τους Common I ,το “Remember” από τους Boxcar Betty και το “Έτσι και αλλιώς» από τους Υπεραστικούς.

Βοήθησε επίσης η ΜΚΕ «Αποστόλης Μπερδεμπές», που πριν λίγα χρόνια είχε κάνει την ταινία «Ταξισυνειδησία». Οι φίλοι, γνωστοί και άγνωστοι που μας βοήθησαν μέσα από το indiegogo. Όλα τα παιδιά που εργάστηκαν στο post – production. Και όλους τους φίλους που όλο αυτόν τον καιρό βοήθησε ο καθένας από το πόστο του.

Πόσο χρόνο χρειάστηκες για την ολοκλήρωση της ταινίας;
Περίπου δύο χρόνια. Ήταν πολύ οι λόγοι που άργησε να τελειώσει. Μετά την απεργία, ήθελα ένα χρονικό διάστημα να σκεφτώ, να δομήσω τα πράγματα στο μυαλό μου, να ξεκαθαρίσω το υλικό και τι τελικά ήθελα να αποτυπώσω σ’ αυτό το φιλμ. Ύστερα ήταν και το οικονομικό ζήτημα ,έπρεπε παράλληλα να δουλεύω, κάτι που με ανάγκασε για περίπου ένα χρόνο να μετακομίσω στο Άργος.

Πιστεύεις πως θα είχαν αντέξει οι χαλυβουργοί 9 μήνες χωρίς την αλληλεγγύη;
Η αλληλεγγύη ήταν σημαντική από τις πρώτες μέρες του αγώνα. Σωματεία, φορείς, το ΠΑΜΕ, αγρότες, σπουδαστές, μαθητές, κ.α., άνθρωποι που σταματούσαν για να δώσουν από το υστέρημα τους για τη συνέχιση του αγώνα. Δύσκολα μπορεί να κρατήσει μια απεργία εκτός από την ψυχολογική αλληλεγγύη, χωρίς την υλική. Υλική ως προς το θέμα της διαβίωσης, τρόφιμα και κάποια χρήματα τα οποία πολλές φορές ερχόντουσαν ίσα ίσα για τις μετακινήσεις.

Έπαιξε ρόλο ο ιδεολογικός σου προσανατολισμός στη δημιουργία της ταινίας;
Αν δεν είχα τον συγκεκριμένο ιδεολογικό προσανατολισμό, σίγουρα δεν θα είχα κάνει μια τέτοια ταινία. Σαν καλλιτέχνης πρέπει να παίρνεις θέση μέσα στην κοινωνία, με ποιους είσαι, τι τέχνη θέλεις να κάνεις και τι να υπηρετεί.

Θα ήθελα να μου περιγράψεις ένα πλάνο που αγαπάς και θυσίασες.
Επειδή ο όγκος του υλικού ήταν τεράστιος, αναγκαστικά έμειναν έξω ώρες πλάνων. Ένα πλάνο που αγάπαγα και δεν χρησιμοποίησα ήταν μια αστεία συζήτηση σε ένα πηγαδάκι το καλοκαίρι.

 

10635800_874715802579147_3984483860756742409_n

Ποια ανάγκη δημιούργησε τη Λοκομοτίβα;
Η «Λοκομοτίβα» δημιουργήθηκε από μια παρέα (χωρίς να σημαίνει ότι θα μείνει μόνο η παρέα), που είχε την ανάγκη να συνοδοιπορεί μέσα από τα έργα έχοντας ως βασικό άξονα περιεχομένου την αντανάκλαση της κατάστασης της κοινωνίας. Δεν είμαστε μια ομάδα που προτείνει μια αισθητική γραμμή. Το περιεχόμενο μιας τέχνης που αντιστέκεται, η οποία δηλώνει ξεκάθαρα τη θέση της ενάντια στη βαρβαρότητα που βιώνουμε και η οποία δεν θέλει να αντανακλά παθητικά, αλλά θέλει να επενεργεί με τη σειρά της στα μυαλά των ανθρώπων, για την αλλαγή της κατάστασης που υπάρχει. Να κάνουμε τέχνη σαν να μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο.

 

Ποιό είναι το επόμενο πρότζεκτ της Λοκομοτίβα;
Η επόμενη ταινία που ετοιμάζουμε είναι μια ιστορική μικρού μήκους ταινία και ονομάζεται «Παλαιστές», σε συμπαραγωγή με το Εργατικό Κέντρο Λαυρίου και σε σκηνοθεσία του Σήφη Στάμου και του Κώστα Σταματόπουλου. Η ταινία πραγματεύεται την ιστορία δυο φίλων, στον εμφύλιο σε μία επαρχιακή πόλη, όπου καλούνται οι νέοι στην στρατολογία προς κατάταξη, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους ανήκουν στον ΕΑΜ και καλούνται να υπογράψουν δήλωση μετάνοιας, όπου δεν υπογράφουν και ακολουθούν την πορεία όπως χιλιάδων νεαρών στην Μακρόνησο.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

 

Ποιά είναι τα δημιουργικά σου σχέδια για το μέλλον;
Αυτή τη φορά θα καταπιαστώ με τη μυθοπλασία και ευελπιστώ μέχρι το τέλος του καλοκαιριού να έχει τελειώσει. Θα είναι μια μικρού μήκους από ένα κωμικοτραγικό συμβάν των ημερών μας, όπου δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα. Το σενάριο το γράφει η Τατιάνα Ιορδανίδου.

Πότε προβάλλεται η ταινία και που θες να τη πας;
Την Πέμπτη 8 Γενάρη είναι η επίσημη πρεμιέρα στο σινεμά Αλκυονίς new star και Studio new star, όπου θα παίζεται για περίπου τρεις βδομάδες και παράλληλα θα αρχίσει το ταξίδι του στα φεστιβάλ και όπου άλλου θέλει να βρει λίγο χώρο.

 

10885349_884150228302371_7436469746716822046_n

 

Συντελεστές του ντοκιμαντέρ
Σκηνοθεσία: Θεοδοσία Γραμματικού
Σενάριο – Κείμενα: Φώτης Μιχαλόπουλος
Επιμέλεια κειμένου: Θεοδοσία Γραμματικού, Κώστας Σταματόπουλος
Διεύθυνση παραγωγής: Κώστας Σταματόπουλος
Διεύθυνση φωτογραφίας: Θεοδοσία Γραμματικού, Χρήστος Γιάννου
Μοντάζ: Σωτήρης Γκέκας, Γιώργος Διδυμιώτης
Αφήγηση : Φώτης Μιχαλόπουλος, Ελίνα Καπετάνου
Συνεντεύξεις: Νίκος Γκιόλιας, Γιώργος Καραγιάννης, Παναγιώτης Κατσαρός, Σοφία Κατσαρού, Δημήτρης Λιάκος, Παναγιώτης Παπανικολάου, Νάσος Παυλάκης
Β. Σκηνοθέτη: Βαγγέλης Κάλοου
Οργάνωση Παραγωγής: Σήφης Στάμου
Ηχοληψία: Κώστας Παπασπύρου, Γιώργος Θεοφάνους
Studio ηχοληψίας: Cpwayfarer, Kollektiva
Sound editor: Σωτήρης Γκέκας
Color Correction: Salim Saifedine
Special effects: Κώστας Σκανδάλης

 

 

Η μουσική που ακούγεται στο Non Omnis Moriam είναι απο τη συλλογή «Μέρες από Ατσάλι» που φτιάχτηκε με αφορμή την πρώτη επέτειο του απεργιακού αγώνα των χαλυβουργών,απο την συλλογικότητα  «Τέχνη εν Κινήσει».

http://techni-en-kinisei.blogspot.gr/

Οι σελίδες που αφορούν στο Non Omnis Moriam

http://nonomnismoriarfilm.weebly.com/

http://lokomotivagroup.weebly.com/

https://www.facebook.com/NonOmnisMoriarDocumentary?fref=ts

 

 Το Redflecteur ,δίπλα στη  Λοκομοτίβα  ,ευχαριστεί  την  Θεοδοσία Γραμματικού για την συνέντευξη 🙂

 

Advertisements

3 thoughts on “Non Omnis Moriar

  1. Παράθεμα: Non Omnis Moriar :Η ταινία. | Redflecteur

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s